Tuesday, January 10, 2006

Kisah Hari Raye Korban

Yosh! Akhirnye aku pulang drpd bercuti (walaupon sebenarnye duduk lepak kat rumah aje hehe). Sempena Hari Raya Aidil Adha ni, aku ingin mengucapkan semoga sesape yg membace post ni panjang umur, dimurahkan rezki, diserikan wajah, dan yg baik2 lah senang citer. Sape yg tak bace tuh..rugi ler tak dapat doa aku sket..huhuhu.

Dulu aku rase Hari Raye Korban ni takde lah aper sangat. Same jer mcm hari2 yg lain. Takde beze. Pernah satu ketika aku ponteng smayang raye haji. Aku lepak ngan member aku nih sampai ke pagi, kendian dah pagi tuh, sambung lepak rumah/apartment member aku nih. Punyelaa malas nak gi semayang raye. Yang bestnye, depan apartment member aku tuh ade surau. Bleh nampak jer drpd tingkap. Tgk jer org smayang, sembelih lembu aper sumer. Haih...teringat time2 jahil. Biler abis jer org smayang raye, lepas sejam camtu, aku pon cabut balik rumah. Biler ayah aku tanye, aku ckp dah smayang ngan member tadi. Haih..berdosa lg aku. Nasib baik dah zero-zero ngan ayah aku skang. Tobat tanak buat lg..huhuhu.

Mase kecik2 dulu, time arwah mak aku ade, kitorang slalu laa balik Kelantan biler hari raye haji. Sebabnye, kat Kelantan lg meriah. Boleh dikatekan sepanjang jalan ade je lembu tumbang. Lepas tuh, nak2 dekat tengahhari sket, ade je 2-3 org datang sedekah daging korban kat rumah kampung aku. Murah rezki.

Aku pernah tertanye2 gak laa..kenape kat Arab sane, ngan kelantan, Raye Haji/Korban lagi meriah drpd Raye Pose. Jawapan paling memuaskan aku dpt ialah, sebabnye Raya Haji/Korban nih mengikut sejarah Nabi Ibrahim, drpd die dengan relanye mengorbankan anaknye, ngan Sarah (isteri Nabi Ibrahim) berlari antara dua bukit sampai jumpa air zam-zam, dan mcm2 lg. Sedangkan Raya Pose ni takde ikut sejarah mane2 nabi. Cuma merayekan kite berpose selame sebulan. Sebab tu lah Pak2 Arab lagi appreciate Raya Aidil Adha.

Tapi pengorbanan yang pertama bukanlah drpd Nabi Ibrahim setau aku. Pengorbanan Nabi Ibrahim ni, diikut syariatnye. Pengorbanan yg pertame berlaku mase zaman Anak-anak Nabi Adam lagi. Kisah Habil & Qabil. Alang2 aku dah tulis ni, biar aku citer sket.

Selepas Nabi Adam dan Hawa duduk kat Bumi nih, diorang dapat anak yang ramai. Sumernye kembar. Kembar laki dan perempuan. Antara banyak2 kembar ni, lahirlah Habil bersame kembar perempuannye Labuza. Kendian lahirlah Qabil bersame kembarnye Iklima. Kembar Qabil nih, iaitu Iklima, seorang perempuan yg sangattt cantik. Tapi kembar Habil pulak, Labuza, takdelah cantik mana, sedang-sedang aja.

Maka, sebabkan Iklima ni cantik, Habil & Qabil pon berebut2 lah nak kawin dengan dia. Tapi Allah turun wahyu, takleh kawin dengan kembar sendiri. Nak kawin, kene kawin silang2. Maknenye Habil bolehlah kawin dengan Iklima, dan Qabil terpakselah kawin dengan Labuza. Mase ni kite dah boleh nampak, betapa pada awal kewujudan manusia sekalipon, mesti berminat pada yang cantik2, hehe.

Tp sebab Qabil berkeras nak kawin dengan adik die sendri, Allah pon mintaklah mereka berdua ni buat satu pengorbanan. Mase nilah berlakunye pengorbanan yang pertama dlm sejarah manusia. Siapa yg kasi korban dengan paling ikhlas, die menang.

Habil ni kejenya penternak. Jadi, die pon mengorbankan binatang2 ternakan die yg paling sihat, bagus, kualiti top class punye. Bak kate sms yg aku dpt dekat 10 sms pagi raye tadi "Gigi kuat, umur cukup, kulit bersih, tunggu nanti kami datang amik anda utk sembelih". Huhuhu.

Qabil pulak, kejenye peladang. Die mengorbankan hasil2 tanaman yg dah sayu, lemau, tak sihat sungguh. Mungkin die rase rugi kalu kasi yg elok2.

Sebabkan perihal pengorbanan Qabil yang tak ikhlas, maka obviouslah Habil menang. Dan dapat kawin dengan Iklima. Qabil pon tak puas hati. Diajaknye Habil ke satu belakang bukit, konon2 utk diskas. Tapi biler sampai, dibunuhnye Habil tuh. Pembunuhan pertama dlm sejarah manusia pon berlaku...

Mcm tu lah serba sedikit citernye. Aku pon tatau apsal aku nak tulis citer ni, tp hati terase mcm mau tulis. Kot2 lah ade antara korang yg tak tau lg citer ni..hehe, so skang dah taulah kan.

Kesimpulannye, hari ni perut aku penuh makan daging2 korban kwsn rumah aku, campur ngan keluarga aku masak lagi. Campur ngan jiran2 lagi. Campur ngan Atuk aku nye lagi. Kenyang sungguh...burp..opps sori.

blergh~~~