Tuesday, January 17, 2006

Hikayat Snubby & Streamyx Part 2: FINAL

Yoda kasi cadangan soh update citer2 aku 4 jam sekali. Aku bukan tanak buat, tp takut kang org tak sempat bace satu2 cerite. Rugi aa nnt. Tp kalu ramai nak soh aku update selalu, sile tinggalkan komen dan cadangan menyokong Yoda.

Seperti yg dijanjikan, aku sambung citer masalah streamyx aku arituh. Kalu korang tak bace lg part pertame, boleh klik kat sini: Hikayat Snubby & Streamyx Part 1. Dlm part pertame, aku terpakse bergelut bergayut dalam telefon dekat sejam, sbbkan karenah operator yg baru keje. Kalinih, aku nak citer kisah2 yg terjadi selepas kejadian arituh.

Maka, boleh dikatekan hampir tiap2 hari aku call Customer Service Streamyx. Pembetulan, hampir setiap 2 hari sekali. Alhamdulillah, call2 selepas yg arituh, sume operator baik2 dan pandai2 belake. Cume masih dengan care diorang tanye soklan mcm ikut buku. At least takdelah diorang assume aku tatau aper2 langsung.

Cumenye yg aku bengang tuh, stiap kali call, diorang kasi aku 2 hari menunggu utk proses pembaikian tuh. Sbb tu aku call 2 hari sekali. Habis jer 48jam mase diberi, aku trus call. Tapi tak pernah2 nye btol gak streamyx aku. Sakit hati sungguh. Lebey sebulan camni.

Satu hari, mungkin sbb aku dah bengang tahap cipan, disertai dengan lapar tak makan tghhari lagi, aku call lah sekali lagi. Kalinih aku dah nekad nak marah2 campur maki hamun level 8, atas nasihat vendor streamyx aku (die soh aku buat camtu sbb vendor aku kate ramai org kene, tak makan saman kecuali kene ugut). Biler aku call, takleh nak reach operator lak, sbb line bizi, lagi laa aku sakit hati. Dekat sejam aku try call.

Tapi malangnye utk aku, biler line dah masuk, ade operator angkat, suara die cun syiall~~ Sedap habisss. Tak tipuu maa. Lenggok lentok suara mmg menarik tertarik suare dikau mmg da bomb! Mintak maaflah, aku tatau nak describe camne kat sini, sbb kalu aku berjaye describe, maka tak special sgt lah sore tuh kan? Hehehehe.

Ok, maka operator sore sedap nih pon mcm bese layan pelanggan takpuashati mcm aku ni. Aku citer lah problem aku apsal, dah folo every step yg operator2 seblom ni suggest, dah buat report byk kali, call byk kali dan sebagainye. Operator tuh sungguh2 dengar, siap ade bunyi memujuk lagi. Waduh, cair bangat. Kendian die mintak lah report number aku...

Aku: Report number saye, emm, 1234567.

Operator Sore Cun: Ok, tunggu kejap yer encik. Boleh tunggu saye tak, dlm seminit camtu. Saye tolong check kan utk encik. (wink wink)

Errk...part wink2 tuh aku imagine jer...huhuhu.

Selang seminit selepas tuh...

Operator Sore Cun: Encik, encik. Kalu tak silap saye, nombor report encik kasi ni, 7 digit.

Aku: ..Aaa..iyer.. (sambil cepat2 mengira nombor tuh). Aah 7 digit. Kenape?

Operator Sore Cun: Emm, report 7 digit dah masuk dlm file Old report (report lame dan basi).

Aku: Excuse me????

Operator Sore Cun: Emm, macam ni. Mulai 1 Januari 2006, sistem kami pakai 6 digit report no. Report2 yg 7 digit sumer dah tak pakai.

Aku: Tapi ini jer report yg saye ade. Takkan saye nak buang 1 digit suke2 ati jer.

Operator Sore Cun: Biar saye check sekali lagi. Sabar yer encik..

Aku: Emmkay (cube juga membuat sore manje..hahahahaha).

Kendian....

Operator Sore Cun: Encik. Saye dah check dah. Tapi ade masalah sket lah encik..

Aku: Ah sudah. Jgnlah camni. Masalah aper lagi....

Operator Sore Cun: Itulah, saye sendri tatau aper masalahnye. Dlm report encik ni, cume ade tulis "Welcome Message" jer.

Aku: Dan..aperkah maksudnye?

Operator Sore Cun: Saye pon tak tau. Agak peliklah dlm report encik ade title tulis "Welcome Message".

Aku: Habih tuh yg saye call tiap2 hari mcm org giler bagai nak rak, takkan dlm tuh cume tulis--

Operator Sore Cun: Boleh saye tau siapa yg jd operator hari2 lain encik call?

Aku: Erk..saye tak pernah tanye name..tp setakat ni, sumenye perempuan.

Operator Sore Cun: Emm..dlm report ni ade tulis, Azlina bt. Awie Nyok, Wan Nor Azlin bt. Wan Tree Hill, dan Sangita Pawel (sumer bukan name sebenar). Btol?

Aku: Macam saye ckp tadi, saye tak pernah tanye name operator--

Operator Sore Cun: Ok, ok, mintak maaf yer. Sabar Encik, sabar. Saye tau perasaan encik sekarang. Macamni lah. Saye tulis satu report baru utk encik. Yg 6 digit report number punye. Boleh? (wink wink)

Haih..tak habih2 aku berangan. Nak buat camne, sore die manje sgt...terpakselah aku tambah expression wink tuh. Thehehe.

Aku: Sigh...haih...Dah takde care lain. Terpakselah buat baru. Tapi kalinih saye tak kire, saye nak setelkan cepat.

Operator Sore Cun: Utk encik punye pasal, saye tulis urgent dlm report ni. Encik tunggu 24 jam hingga 48 jam, kalu tak berubah.. encik call balik.

Aku: Emm..ok..make sure kalinih takde masalah.

Dan seterusnye sesi takde mengene dengan streamyx. Hehehe. Aku pon manusia yg bername lelaki gak, ade nafsu utk mengacau perempuan. MUAHAHAHA. Tp Dila bgtau aku, kalu sore awek tu sedap, konfom tak cun. Bukan aku cakap yer.. Dila yg cakap. Huhuhuh.

Lepas tuh...aku tunggu 2 hari, dan mcm yg disangka, tak jadi aper gak. Kalinih..aku btol2 punya nekad. Tak kirelah sore cun ker tak kalinih. Insya Allah aku tahan jer niat gatal kalu dpt sore cun lg.

Aku: HELLO! Saye marah ni. Arituh kate 7digit nombor takleh pakai, dah buat 6digit, tapi tak jadi aper lagi!! APER CITER NI? *%#^^&&$$##****!!!!

Operator Sore Tak Cun & Lemah: Encik sabar ye. Kami dah buat sedaya upaya dah. Dlm report ni tulis dlm progress, kadang2 technician kami terpakse amik mase lebey drpd 48jam.

Aku: Kalu amik mase lebey pon call lah aku!! Biar aku tau korang buat keje. Ni tiap2 kali aku kene call, pastu tunggu 2 hari, pastu call, pastu tunggu 2 hari, tak sudah2. Nak aku report kat Persatuan Pengguna ker? Aku leh report kat Jabatan Multimedia dan Komunikasi Negara sbb keje korang ni lembab.

Sori..aku mmg tgh hangin mase tuh. Huhuhuh. Kesimpulan, jgn buat aku marah. Opps, citer tak habis lagi.

Operator Sore Tak Cun & Lemah: Kami mintak maaf sangat2 encik. Kami akan cube sedaya upaya..

Dan berakhirlah panggilan penuh kemarahan tuh..

Selang 2 hari lepas tu, aku baru bangun tido. Tgk kat torrent file aku, beberapa citer dah habis download. So aku queue file baru. Pastu buat keje yg sepatutnye depan pc...setengah jam lepas tu citer yg baru aku queue tadi dah habis! Terkejut aku. Tgk balik, melambung naik speed download aku. Aku check kat router aku, sumer mende dah btol, tp instead of 1mb, die tulis aku dapat 3mb! Bengong btol streamyx ni, tp kalinih takperlah, lalalala.

Utk memastikan yg aku tak paranoid, aku buat bandwidth test. Oh..rupenye 1mb jer. Aku tatau apsal die tulis 3mb kat router aku. Tapi aku leh buat kesimpulan macam nilah...Streamyx kalu die letak 1mb, user masih akan dapat 512kb, tp biler die letak 3mb, baru user dpt merase 1mb nye package. Muahahahha.

Aper2pon, akhirnye aku dpt balik streamyx original aku...dan aku dapat gak rebate pasal diorang kasi low service sepanjang sebulan tuh. Takde dah aku nak pening2 lagi pikir pasal silap diorang yg tah hape2. Ade aku bace kat forum lowyat, mamat ni sampai setahun lebey kene, kesian giler kat die. Tp die yg kasi cadangan soh ugut pakai persatuan pengguna... and its working perfectly!

Blergh.... tamatlah riwayat kesan degil streamyx...

5 comments:

Unta@Jitra said...

Kesian xde org komen lg... meh laa aku rasmi...

Mcm part 1 ko dlo... rase cam nk g sekeh je operator2 tu... tp nk wat camne, diaorg baru pas spm, keje sambilan jd helpdesk... pc pon baru tau...

Anger management... kalo bole tahan mmg aku salute aa...

Snubby, Don of Anime said...

Hahaha..aku boleh tahan lagi. Aku kan tak suke marah2. Im a happy lucky go guy.. eh..terbalik..happy go lucky. (malas nak backspace yg typo tuh)

squallion said...

in delivering quality service, customer is always right, the first time and all the time after that. when service is not delivered, whether with quality or not, deliberately or not, customer has always the right to withdraw the service or take legal action against the service provider...

kesimpulannya..g laa service selalu..
(wink)(wink) kat snub~
hahahaha...

Jojo said...

tu pasal aku nak register jaring, kot2 lagi elok. tapi macam tak leh nak masuk jaring sbb "line telekom tak reliable".

Mangkukkah Telekom?

Anonymous said...

best regards, nice info Colorado home security International timeshare cincinati cosmetic dentist http://www.rumba-dance.info/laser-drucker-scanner-fax.html