Friday, March 17, 2006

Cerita yang di Rewind dan di Forward

Waktu sekarang...

Aku kelemauan. Tido jer keje. Pening kepala pon ada. Malas pon ada. Tapi paling penting, takde aper nak dibuat. Aku dah baper kali tak pergi stesen minyak petronas pasal kes haritu. Orang nak kate aku aper, katelah. Selagi aku masih malu, selagi tuh ler aku malas nak pergi. Lagipon tekanan terlalu besar. Hehe.

Ape kes?? Meh kite flashback balik..

Rewind rewind rewind rewind... (sfx: bunyi videotape tgh rewind)

Waktu beberapa hari seblom..

Macam biasa, aku tak pernah lupe akan rutin pergi mengisi minyak di stesen petronas tu. Sa puloh, sa puloh aku isi. Tapi kali nih aku ade agenda lain!!

Menangkap gambar secara sunyi2. Utk tatapan diri sendiri. Dalam telefon..hehehehe. Semue mende aku dah siap2 kan. Dah rehearsal byk kali. Dah buat fon jd silent. Dah prepare apa akan aku buat kalau kena tukar planning. Saiko sungguh aku...

Dalam keadaan purak-purak tenang, pergilah aku mcm biasa. Mengikut planning, camnilah aku nak buat:

Parking kete kat Pam No. 6 (sbb plg dekat kot2 kene lari), dengan machonye pergi ke kaunter, pastu bayar guna duit besar, bermakne nnt die kene kasi baki. Masa die nak kasi baki, aku akan keluarkan henfon siap2, yg dah buat silent drpd kat rumah lgi, pastu buat mcm konon2 tgh bace sms, padahal aku tgh amik gambar. Aku juga akan berdiri di tepi barisan, supaya org belakang takkan berada betul2 di belakang. Takdelah kantoi nnt. Apa yg tinggal, just click camera henfon dan amik baki, dan chow.. PERFECT!!!

Itu yg aku plan laa... tapi... kita hanya merancang, tuhan yg menentukan. Sob2.

Seperti yg aku dah plan tadi, lepas parking kat Pam No. 6, aku pon pergilah nak bayar kat kaunter. Nasib aku agak baik pasal die mmg menjaga time tuh. Lucky~~. Dan yang paling best bila takde org same2 beratur. Aku sorang jer nak gi bayar. Ada org pon, dah tgh isi minyak. Takde org baru nak bayar. Lagi bebas laa aku nak amik gambo kan? Hehehe.

Bile sampai jer depan kaunter, minah tuh tersenyum sambil menyapa aku. "Baper ringgit bang?", tanye die. Aku yg tgh cube kontrol nervous, cube senyum2 (tp aku rase senyum aku mcm kambing gurun sahara), membalas "Aa..er..aa, RM10 ye."

Mase tuh aku dengan tak tersengaja mengeluarkan 2 mende. Henfon aku, dan dompet aku. Setiap satu di dlm tangan. Hahahaha. Jadi mcm agak penuh ler tangan aku mase tuh. Mana nak kuar duit, mana nak amik gambar lagi. Haih...

Tapi yg peliknye, aku tak simpan pon henfon tuh balik. Aku dengan strugglenye nak kuarkan duit dlm dompet. Ah..satu lagi masalah! Dlm dompet aku takde duit besar... Semuanya duit seringgit2. Luper lak aku tak bwk duit besar2 tuh. Walaupon lebih drpd RM10, tp sumenye seringgit2. Kene kire laa nih.

Dengan sebelah tgn yg memegang henfon, dan sebelah lagi memegang dompet, dan kedua-dua tangan cube bwk kuar duit seringgit2 tuh, cubelah korang bayangkan betapa kelam-kabutnye aku depan kaunter. Semua ni terjadi dlm beberapa saat jer, tp aku citer slow2 supaya korang dapat tangkap situasi sebenar yg terjadi. Hehehehe.

Tengah2 sibuk mengira, yg baper kali tah silap (kejap2 aku kira terlebih, kejap2 aku terkira kurang...susah btol nak dptkan RM10 dlm keadaan nervous nih), ada pulak org call aku mase tuh. ARGHH! Aku tak masukkan plan ade org call td. Habis bergetar2 sebelah tangan yg memegang henfon, dek kerana vibration.

Elok jer aku nak angkat telefon, tiba2 dengar org kat sana letak. Pulak.... dah nak angkat gi letak pulak. Tak pasal2 misscall. Tapi aku dpt rasakan henfon aku berbunyi drpd tadi, tp aku tak dengar pasal buat silent. Tgh kelam kabut tuh baru terperasan akan vibration kot. So sbbkan dah terlalu kelam kabut, dan aku dpt rasekan minah tuh menunggu jer dengan penuh sabar (atau tidak sabar), last2 aku pon campak jer sepuluh keping seringgit.

Hajat nak amik gambar tak tercapai sbb keadaan terlalu memeningkan. Kalau ikut military terms camnilah.. "Too much heat, too much heat. Retreat, retreat."

Lalu dengan kecewa aku pon mengisi lah.. sambil memandang meter kat Pam. Sedey woo. RM1, RM2..RM3...RM4....RM5.....RM6...........RM7............RM8...................RM9...kluk! Eh? Apsal tetibe die stop nih?? Aku cube memicit sekali lagi, tp takmoh jugak die masuk. Aku pandang ke arah kaunter... mengharapkan jawapan.

Minah tuh mengangkat tangan menunjukkan sembilan jari. Aku dapat dengar sayup2 die kate "RM9 jer". Aku pon mengangkat sembilan jari sambil menjungkitkan bahu sedikit..tande bertanye .."RM 9 ker???". Minah tuh mengangguk...

Astaga...........

Aku berlari-lari anak ke arah kaunter. Malu beb... aku rase aku tau ape yg dah jadi. Tetibe aku dapat satu ilham mase berlari2 anak tuh. Peluang kali kedua utk amik gambar!!! Aku keluarkan henfon aku siap2. Kalinih mesti mau jadi.

Sampai je aku ke kaunter, cepat2 minah tuh bgtau aku.. "Abang kasi RM9 jer td". Aku agak dah. Tertinggal sekeping. "Apsal tak panggil td?" aku cube buat2 mcm marah. Hehehe. "Abang dah jauh sangat tadi mase saye sedar. Takkan nak jerit kot". Oh tidak, mmg aku yg bersalah di sini, tapi saje je buat2 perangai hampeh. "Laa..takyah ler jerit dik. Kenape tak pakai mic nih?" tanye aku mcm hampeh, sambil tunjuk ke arah mic.

"Erk..aa.." die dah gelabah..hehehe comel sungguh biler gelabah yer. "Nah lagi seringgit. Cukupkan 10 yer." kate aku.

Sebenarnye boleh jer nak isi rm9, tp aku saje tambah lagi kasi cukup. Reasonnye, sbb aku nak amik gambar die. Dan mase die tgh gelabah tadi, aku berjaye snap gambar die. Kononnye, sambil aku mcm nak marah, aku tgh bace SMS skali ler. HAhaha...ko mmg bijak dan manipulatif laa LAN!! Puji diri sendiri.. hehe.

Lepas isi seringgit lagi tu, aku pon pulanglah dengan keadaan gembira. Sempat aku nampak die tgh gelak2 ngan rakan sekerja, mungkin gelakkan aku. Adehlah..malu2.. kesilapan bodoh tak igt. Sekurang2nye objektif tercapai, pujuk diri sendiri.

Balik2, aku bukak ler henfon aku, nak carik gambar tadi. Kendian..

ARGH TIDAK!! Aku takde memory space utk menyimpan gambar! Aku luper memory henfon aku penuh time tuh!! ARghh tidak!! Sbb tadi lepas snap, cepat2 aku simpan balik henfon. Tak cek pon berjaye ker tak. Dan ternyata aku tak berjaye....

Kesilapan bodoh..kali kedua...

Cepat2 aku merengkol di atas katil, sambil menarik selimut. Argh..terase mcm nak demam...

Itulah kesnye..

Forward forward forward forward forward (sfx: bunyi videotape tgh forward)

Waktu seblom sekarang tapi selepas kejadian..

Aku mengeluh pada salah sorang member aku akan keloseran aku. Aku ckp kat dia, aku ni perlukan pertolongan. Sekurang2nye initiation. Lepas tuh pandai2 ler aku nak buat camne. Dan tiba2 member aku ni mendapat idea giler.


"Ape kate aku datang bwk bbdak nih, hari sabtu, kite gi makan2, tp nnt singgah petronas tuh. Aku tolong initiatekan utk ko."

OH MY GOD!! Biar btol????!!

"Betul laa. Bilernye aku pernah kate nak tolong tp tak buat? Ko get ready jer lah.."

Aku mengalah. Tak mampu nak menolak, tp dlm mase yg same cuak..cuak giler. Takut2 weekend nih bakal menjadi weekend yg perit...

Forward Forward Forward (sfx: bunyi videotape forward sekali lagi..kalinih sikit jer ke depan)

Waktu Sekarang..

Memandangkan aku cuak, sejak 2menjak nih aku kelemauan. Keresahan. Ketidak keruan. Hehehe, risau memikirkan ape yg bakal terjadi pada hari sabtu. Pasal tuh ler aku lame tak update kat blog. Sbb aku cuak. Biler aku cuak, byk mende aku tak bleh buat. Mcm lumpuh sementara. Hehehe. Mengong tak aku??

Harap2 hari sabtu nih, klasiklah.

---------------------------

Cool Facts!
1. Jimi Hendrix, Janis Joplin dan Jim Morrison kesemuanya berumur 27 tahun sewaktu mereka meninggal dunia.
2. Eropah adalah satu-satunya benua yang tidak mempunyai padang pasir.

26 comments:

kechi said...

miahahahaa... lan lan.. apa nak jadi neh.. camner aku ajar ko nak snapshot candid.. wakakaka... takpa.. len kali cuba lagi.. kali neh mesti berjaya.. harap2 dia ada lagi.. hehe.. pastu..mms jer kat aku.. hehehehe

dueng said...

ko pressure ke snub? sorry wei ter-put pressure plak pada diri ko. jgn cuak snub, insyaAllah semuanya akan ok. percaya kat diri sendiri. ko boleh lakukannya. makan ubat wei...karang makin teruk plak demam ko. tak cukup rest kot...rest la dulu, biar member2 ko plan apa yang nak dibuat sabtu ni.

have some decent rest k.

Sir Mute Key Chicks said...

selamat berjaya..ganbate ne-chan.

Anonymous said...

Ya Allah Snubb ooi...awat lahhh jadi lagu nie..nihhhhh. Bak mai sini lah no teapon stesen minyak Petronas tuh biaq kak jer teapon buat temujanji. Nanti kak suruh sorang crew, cameraman pi sana tangkap gambar minah tuh....baik nyer posing bagi kat hang ataupun kak masukan wajah dia dlm rancangan HOT TV biar satu Malaya kenai dia..amacam?..OK? - kak CN.

Anonymous said...

terimalah seadanya...
akulah hiasan pelamin hidupmu...

:P

p/s:lagu inteam - impian kasih (credit to sayuti)

ramai bagi support ni... apa kata satu hari ramai2 turun sana pergi buat plan masing2... ikut turn.. haa... sure awek tu rasa pelik... niat baik nak satukan dua hati :P ( duh- rugi takder kat sana.. )

Anonymous said...

wahahahahahhahaa!!!!

adeih aa snub..lek a weih..tak cool aa gelabah mencuak2 camneh..tak jadik ape aa weih..

sebbek ade member2 yg sanggup tolong..believe in ur fren..my fren.. whee~~

f00 said...

lan,
nasib baik namaku bukan jimi, janis atau jim.

kalau tidak tinggal 5 tahun saja lagi. tak sempat nak tgk kau kawin lan!

Obefiend Weiland said...

Lan.. fakta kamu salah

Antartika dan greenland tidak ade padang pasir. yes they are both continent. just because no humans lives there doesnt mean they are not major continents

get your facts right....

sori tak baca post ko..aku banyak kerja. ni cigerett break.tapi aku cakapje lah

GOOD work nice story

Dils said...

heh,

aku tunggu aje. Tunggu dan lihat

circleinspoon said...

memang kau psycho... gudluk sab2 ni

Sayuti said...

owh. cuak sbb ni ke. cuma yang aku nak pesan:

"Lan, jangan cuak."

(diiringi lagu2 semangat seperti 'inilah barisan kita', 'negaraku' dan 'bunga2 cinta')

Anonymous said...

ye.. believe in ur frens n urself. haha.. planningnya nnt ari sabtu jelah citer. err..

Anonymous said...

Ghey Rox For Life. No girls no pain. No pain but lots of gain.

Anonymous said...

Aku bleh join tak sabtu nih? nanti aku buat camni:

"hello cik diela, ni kawan saya nadlan, dia mmg minat sgt nak kenal dengan awak"

"lan, meet diela", "diela, meet lan"

"actually nye, nadlan ni nak ajak you keluar, gi dating..."

"so, i nak tanye you la.."

"lu maw ka tamaw?"

heheheh...

Dils said...

lan dh terjawab ni.

Sure tangan die ketar2

Snubby, Don of Anime said...

mak aih..tak reti aku nak reply camne...

ned: malas dah aku nak candid..huhuh.

dueng: aku koma semalam selama satu hari...sedar2 dah kol 12 malam. Dasat tak?? Pening punye pasal.

bta: thx u, thx u.

kak CN: hehehe...behtuh nak jd lagu mane lagi?

Snubby, Don of Anime said...

naqie: tau pon rugi tak duduk kat malaysia. Sape soh merajuk pastu stay kat U.K sampai 2 tahun. Lenkali turun ler sekali sekala sini..

re-arrange: aku selamanya mmg tak pernah cool. Hahahahaha.

foo: bukan name ko jimmy foo ker?? Hehehehe. Aku kawin lambat lagi..

obefiend: sile salahkan org yg kasi fakta kat aku. Aku dah folo webpage yg ade tauliah lg. Hehehehe. Tp aku rase padang pasir tak semestinye panas kan? as long as ade pasir..tak kisahlah sejuk ker camne ker..

Snubby, Don of Anime said...

dila: ko tunggu jer ek? ko mmg keji..

circleinspoon: ah..tidak..dah ade org kate aku seorang yg saiko..ah tidak...

sayuti: tq for pesanan ko. Reply aku.. "Sayut, Aku Cuak Lagi."

nur_za: hek eleh. psl aku believe ler aku cuak. HAhahahahahya. Aku tau aper "korang" mampu buat. Tapi aku tak mampu menghalang..oh..

Snubby, Don of Anime said...

encik ghey: ko ckp camtu 40kali jadi sungguh ghey..isk2..mintak jauh, mintak jauh..fuh.

nagacyber: hahahahahahahhahaha. gua maw~! gua maw! tapi gua malu-malu miaw!

dila: sekali lagi ko sungguh keji mengusik aku..huuhuu.

marisa said...

Kalut la dia ni!!!! Hehehe...! Takpe, usaha tanda kejayaan...Lain kali sediakan wang yang secukupnya supaya tak payah el ank kire singgit2 lagi yek???

Amzira said...

hehe..seronok baca ur blog
gud luck for this saturday

Snubby, Don of Anime said...

zetty: hehe..saye tau saye mmg kalut...sob2.

amzira: hehe. Thx sbb bace. Thx sbb bg support. Sile la rajin2 datang membace selalu yer..hehehe.

Hani said...

Jimi Hendrix, Janis Joplin dan Jim Morrison <--sape diorg neh

hayyyyyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
kate dh wat preparation kt umah
hapenyeeeeeee

Anonymous said...

die panggil ko abang la lan

Obefiend Weiland said...

tak kenal janis joplin.. tak kenal Hendrix dan tak kenal Morrison. KIDS THESE DAYS god! takde mereka maka tak adalah Joss Stone , Lenny Kravits dan juga Scoot Weiland. anyway Lan

fakta salah tetap salah.. adeke pasir! kelakar ko lan! u suck. hahahaha.. LOL

:)

mari spam! dan maka aku pun sedar tahun ni aku 27 tahun. goodbye world!

Snubby, Don of Anime said...

aku mmg kelakar. Muahahaha. sori kalu salah fakta.

Kate useless trivia. Belasah jer laaaa.