Tuesday, December 19, 2006

Nana 2: Episod 1 – Dua Pelanduk Nama Serupa.

Malam tu aku rasa bosan.

BOSAN TERAMAT!

Tak tau lah apa gila yang melanda, walaupon aku berada kat kedai mamak dengan kawan-kawan lain, tapi semuanya rasa serba tak kena. Resah jer aku. Sekejap pandang kiri, sekejap pandang kanan. Sekejap pandang tah mana-mana. Kadang-kadang pandang awek seksi yang melintas dekat kedai mamak tuh… hehehe.

Topik yang diborakkan pon tak berapa menarik. Mungkin semua penat melayan kerja masing-masing siang harinya, tapi malam tu nak jugak melepak. Taktau ler depa nih, huhuhu. Inilah akibatnya melepak kalau penat.

“Kita tunggu sapa lagi Sam,” Tanya aku pada sorang member.

“Bob. Dia kata nak datang tadi. Bawak 2 orang awek dia tulis dalam sms,” balas Sam. Segar sikit mata aku dengar ade awek nak join melepak. Malam tu, setakat ni, semuanya laki. Mau tak sangap.

Nak tak nak, aku pon menunggu jugaklah. Walaupon terase bosan yang amat, tapi nak buat camne, respek kawan punya pasal. Nanti dia datang aku takde, ada yang kecik hati karang. So baik tunggu… (alasan jer nih, hihi, aku memang keji).

“Weh Lan, aku rase aku kena balik jugaklah. Tak tahan mata ni, korang tunggulah Bob,” kata Jawi, sorang lagi member aku yang menjadi peserta lepak malam tuh.

“Baliklah…” balas aku pendek.

“Nak balik camne! Ko datang pikap aku tadi, takkan nak jalan kaki kot,” Jawi sedikit bengang. Aah, ye tak ye gak ek. Aku amik dia, takkan nak suruh dia blah camtu jer. Nasib baik rumah dia dekat jer dengan kedai mamak tuh.

“Aisehman, aku lupa laaaa. Weh kengkawan yang lain, aku hantar Jawi sat. Nanti aku datang balik,” kata aku, sambil bangun daripada tempat duduk. Aku mengeluarkan kunci kereta, sementara menunggu Jawi bersalam-salaman dengan member-member yang lain kat situ.

“Jom, kete ko park mane?” Tanya Jawi.

Aku tak membalas dengan jawapan, sekadar menuding ke satu arah saje. Tarak mood maa…

10 minit jugaklah aku amik masa memandu, walaupon rumah Jawi dekat sangat. Itupon pasal aku bawak slow, dan kawasan rumah dia tu banyak sangat lampu trafik. Jalan sikit ada traffic light. Pastu ada lagi. Dan lagi.. dan lagi…. Haduhhhh sakit jiwa btol. Tapi sampai jugak akhirnya…

“Ok, thanks Lan. Kem salam kat Bob nanti bila dia sampai,” Kata Jawi sebelum dia turun daripada kereta. Aku membalas dengan sedikit senyuman tawar dan mengangguk.

Elok jer aku nak masuk gear satu, handphone aku berbunyi. Titt titt titt.. Ada SMS. Aku tarik handbreak kejap, Jawi dah tak kelihatan kat luar. Cepat betul dia jalan masuk rumah berbentuk apartment tuh. Aku bace SMS yang diterima, kiriman Sam. Ape ke hal lah pulak.

Bob dh sampai. Dia bwk 2 awek. Cun jgk.

Hish, ni yang tak sabar-sabar aku nak patah balik. Tetiba terasa berkobar-kobar. Cepat-cepat aku masuk gear satu, turunkan handbreak, dan tekan minyak. Kalau tadi aku amik masa 10 minit, kalinih aku amik masa 5 minit jer. Agak pecut laa jugak.

Sesampai jer aku kat kedai mamak, daripada jauh dah nampak kelibat si Bob. Dan kat sebelah dia memang seperti yang dikata Sam, 2 orang awek tersebut. Wah wah, boleh tahan awek-awek Bob bawak. Mana dia kenal tah…

“Oi Lan, ko pergi mana tadi,” tegur Bob, tak sempat nyempat aku nak duduk.

“Antar Jawi balik rumah laa, dia tak tahan mata. Ngantuk sangat kot. Esok dia keje pagi,” jawab aku sopan. Hihihi.

“Orang lain keje pagi gak…” kata Bob lagi.

“Mana aku tahu, ko cakap ler kat Jawi sendiri, cakap kat aku pon tak guna,” aku balas balik kata-kata Bob.

“Hehehehe, Lan, kenalkan. Yang ni Mia. Yang satu lagi pulak, Nana,” tanpa membuang masa Bob terus memperkenalkan kawan-kawan dia kat aku. Aku rasa yang lain-lain dah berkenalan kot tadi masa aku hantar Jawi.

Nana??? Nana?????? Aduhhhhh, kenapa laa ramai sangat orang nama Nana kat dunia nih…

“Aku nak tanya ko gak nih, ni ke Nana yang sama macam citer dlm blog ko?” tanya Bob kat aku. Aku tersengih je.

“Tak, tak. Lain. Hai Mia, Hai Nana, saya Lan,” jawab aku dan memperkenalkan pula diri sendiri pada diorang.

“Hai Lan, nice to know you,” jawab Nana. Mia hanya tersenyum saja.

Wah… berdesir suara Nana ni. Kalu Nana yang sebelomnya bersuara manja, Nana yang ni pulak bersuara matang. Boleh tangkap lentok laa. Isk apa aku fikir nih. Astaga…
Seperti biasa, bila aku berhadapan dengan perempuan, aku memang tak bercakap sangat. Malu malu meow orang kata. Banyak gak nak tanya diorang tapi terasa segan. Diorang lagi banyak cakap dengan member-member yang lain. Dah aku senyap, nak berborak camne kan? Salah aku gak…

“Lan, you keje mana?” tanya Nana kat aku secara tiba-tiba. Mungkin pasal aku diam sangat kot.

“Erk, tak keje. Bisnes sikit-sikit mana yang ada,” jawab aku.

“Ooo, bisnes ker? Bagus gak tuh. You tinggal katne?” tanya Nana lagi.

Aku terase agak janggal, berborak dengan orang nama Nana semenjak kes lepas. Terasa macam semua orang yang bernama Nana ni mempunyai sifat yang serupa, walaupon sebenarnye amatlah berbeza. Boleh kira trauma gak kot.

“Erk. Tinggal kat Bangi,” jawab aku lagi.

“Eh, dekat jer dengan I. Nanti boleh laa lepak sama-sama,” kata Nana sambil memandang Mia.

“Boleh, boleh,” kata Aku.

“Lepak jer aaa, mende lain ko jangan buat,” kata Bob pada aku. Ceh sempat lagi nak menyampuk.

Malam tu borak-borak diteruskan macam biasa, dengan kejanggalan aku nak berborak, tapi berjaya gak laa bercakap sikit-sikit. Sebelum pulang, Nana mintak nombor telefon aku, senang nak contact nanti katanya. Sedikit sebanyak aku terasa bangga gak lah bila ada awek cun melecun mintak nombor aku, walaupon niat dia cumalah nak melepak bersama-sama.

Pulang daripada melepak, aku terfikir, Nana yang baru ni akan menghubungi aku ker tak laa agaknya… Hehehehe.

Perasan sungguh laa mu ni Lan!


-bersambung-

16 comments:

[re-arrange] said...

uishhh... lahanattt....

ader jer citer bernama nana?? isk2..

jgn keciwa frust menonggeng menanges2 last2 sudey :P

Snubby, Don of Anime said...

sebenarnye name die lain, tapi utk menambahkan suasana dramatik, plus taknak kasi nampak obvious sangat name sebenar, aku buat ler camni.

BASED on true story, but not the true one... huhuhuh.

mangifera said...

damm. tp nama nana tu cam comel. selepas menonton movie NANA, aku terasa cam ko berjumpa dgn NANA si penyanyi punk rock tu. yang dulu ko berjumpa "Hachi" NANA.

apapun, enjoy la yer. :)

Anonymous said...

nice comeback..tp punye la banyak nama org dlm mesia nih, napa mesti nana jugak ekkk? ko dh teruja ngan org nama 'nana' ekkkkk? muahahahaha

Anonymous said...

mia? mia? mia?

mia? mia? mia?

miaaaa~~~~?

Genjo_Sanzo said...

Apabila seorang lelaki (Snub) dan seorang permpuan (Nana) berdua-duan (kat area Bangi je la), maka yang ketiga di antara mereka itu ialah GENJO!!

Jangan lupa ajak aku kalau nak lepak dgn Nana. Gua sangap beb.. Aku pakai no lama.

nagacyber said...

ni cerita brape bulan lepas pulak? huhuhu...

Anonymous said...

aku sms tak balas. nana sungguh!

Snubby, Don of Anime said...

sori aa sayut, aku takde kredit mase tuh. bile dah ade kredit, aku terlupe lak ko dah sms. huhuhuhuhu. lenkali call aje lah~~ :p

Farah Wahidda said...

wah...cite baru! ni baru laa Lan! hehe...kite tgk nana kali ni ape lak cite nye...hehe

naz^1 said...

uiks..cerita ni aku tatau nih. menarik..tp..adakah cerita ini berlaku selepas ko dan 'na' lg sorang dah 'tut' atau sebelum 'tut'? hehehe...papepon..welcome back to blogging brotherrrrhhhh! we miss you..r stories..hehehe

Anonymous said...

malas call. aku sepp kredit gak. haha.

Marq said...

Lan, sblm aku baca 19 lagi episod ni ana mau tanya, ni cerita dongeng ke cerita betul? huhuhu

Anonymous said...

SHit... Lama siot aku tunggu menonggeng cerita baru nko.... Welcome back!!!!







Macho

Snubby, Don of Anime said...

cerita dongeng yg betul. hahahaha. pandai2lah korang paham2 ape maksud aku tuh.

aperpon, aku keberatan nak menyambung cerita nih... tah ler apsal.

Anonymous said...

sbb ko malas.