Tuesday, September 23, 2008

Kisah makan free.

Salam kengkawan semua. Tertunggu2 aku update blog ye? Sabor2. Kan sabar itu separuh daripada iman. Korang bersabar selama setahun utk aku update blog tuh pon kire bagus sangat hehehe.

Aku nak cerita satu kisah menarik masa aku training untuk Secret Recipe aku tu. Pasal orang yang datang dan ngelat semata-mata untuk makan free. Macam2 taktik ada. Paling selalu terjadi, lari lepas makan, tapi sebabkan keadaan sangat sibuk, tak ada siapa perasan sampailah dah tak sibuk sangat baru tau ada customer lari. Hampeh. Kalu setakat rm10 takpe lagi. Ini sampai beratus2 (sbb makan ramai2). Tapi... satu taktik ni memang aku takleh lupa lah. Buat aku and rakan sekerja bingung gila. 

Pada satu petang... masuklah sorang apek ni. Umur lebih kurang dlm 30an ke 40an. Pakai pun smart. Mungkin baru balik kerja kot. Well, mcm yang telah diajar, kalu ade customer masuk kedai, kena greet. Tapi muka sombong nak mampus. Tak apelah, dia customer, dia bayar nak makan, tahan je la rasa tak puas hati pun. Customer is always right maaa..

Apek tu order Grilled Black Pepper Chicken. Lepas serve, kitorang buat kerja masing2. Aku buat paperwork dengan Manager, dan staf2 training aku sibuk layan customer lain. Memang kitorang tak suspect apa-apa pon kat apek tuh. Dalam 15 minit dia makan ayam dia... dia gamit panggil staf sorang. Aku dah terase mcm ade yang tak kena, so aku sendiri pergi kat apek tuh...

"Yes sir.. what can i help u?" aku tanye apek tuh.

Dia pandang aku mcm nak marah je. Aku tengok dalam pinggan dia ade tinggal sket lagi ayam tak habis. Hmm.. bbdak dapur salah masak ke? Risau gak aku. 

"You punya ayam ni pedas sangat. Rasa black pepper," kata apek tuh.

"Black pepper chicken? Memang rasa black pepper sir.." Aku tak faham. Kalu dia order mende lain, rasa black pepper, takpe la gak.

"Tapi ini ayam, pedas sangat black pepper. I tak suka. I mau yang baru," Apek tu meninggi suara. Aku serba salah. Aku mintak excuse untuk diskas dengan Manager tempat aku training. Lepas diskas punya diskas (kejap je diskas, mende ni kena buat decision cepat), Manager aku decide utk kasi yang baru untuk mengelakkan kejadian lagi buruk berlaku.

So aku pun buatlah order baru Black Pepper chicken. Bila dah siap, aku serve and mintak maaf kalau ayam yang tadi tu terlalu pedas. Tapi sebenarnya tak logik pasal semuanya standard. Tak ada yang terlalu pedas pun. Sebab packing dibuat kat kilang, thru Standard Operation Procedure. Tak apelah...

Lepas tu apek tu makan dengan lahap. Dia makan, makan n terus makan. Lepas 20 minit... dia panggil aku balik.

"You punya black pepper chicken ni still sangat pedas!" marah apek tuh. Aku tengok dalam pinggan dia, ade seketul daging ayam tak abis. Aih, dia ni main2 ke ape?

"But sir... sama je mana-mana pun." Aku cuba defend kot2 dia sedar dia yang tersilap.

"Lain. I makan sini jugak semalam. Tak pedas."

So.. kalu dia makan sini jugak, meaning, ayam tu datang daripada batch yang sama. Meaning, takde la yang terase lebih pedas atau lebih tawar. Itu yang tak logiknya. 

"You kasi I black pepper baru. Now."

Aku try buat suggestive selling, suggest Mushroom chicken atau BBQ chicken kalu dia taknak rasa pedas. Very mild kalu pedas pon. Tapi dia taknak. Dia berkeras nak Black Pepper jugak.

Aku pening. Aku panggil Manager aku, and dia datang. Lepas cakap2 dengan apek tuh, dia pun pening. Dia kata kat aku, pergi buat yang baru lagi...

Percaya atau tak... Apek tu berjaya makan 4 black pepper chicken! Setiap ayam mesti tinggal sikit je lagi, tak habis. And setiap kali tu gak, dia kata ayam terlalu pedas. Aku mmg rasa nak marah laa. Manager aku lagi panas hati. Kalu pedas, kenapa dia boleh tibai sampai 4!? Relax je dia makan mcm sedap tak ada ape2. Air order air kosong je plak tuh. 

Untuk kali keempat, sebelum dia komplen lagi, Manager aku datang tanya...

"How is it sir? Still pedas sangat? Its black pepper, memang patut rasa pedas."

"Masih pedas. I think, you kena kasi baru. Tapi I dah kenyang. Takeaway je lah."

Memang nampak muka Manager aku merah tahan marah. Tak guna punya customer. Dah complain2, siap nak tapau lagi!!! Dia tak sedar ke dia dah makan 4 ketul black pepper???!! Tapi manager aku tu cool lagi.. dia pon angguk, and terus pergi ke dapur. Beberapa minit kemudian, manager aku kuar pergi kat apek tuh.

"Sorry sir... Black Pepper chicken kami dah habis stok..."

"Haiya. Kedai besar pon habis stok ka? Then give me mushroom or BBQ."

"Sorry sir, dua-dua pun dah habis.... we cannot do anything. If you like, you boleh pergi outlet Secret Recipe lain."
 
Apek tu merah muka. Dia marah2 dalam bahasa cina, cong ceng cong ceng. Tatau la apa dia cakap. Tapi nampak tak puas hati lah, konon. Pastu dia pergi kaunter bayaran...

"I nak bayar untuk air saje. I dont care."

Manager aku argue kejap la ngan apek tu, tapi memang takleh buat apa2. Tapi berjaya jugak laa mintak dia bayar untuk 1 ayam sbb dia dah makan 4! Lepas bayar tu, dia blah daripada kedai. Berjaya dia makan 4 black pepper chicken for the price of 1. Lepas dia balik tu baru kitorang tau rupanya dia nak makan free. Sebab semua ayam basically dia makan sampai dah nak habis. Sebelum habis, dia komplen. Kalu dah habis, dia takleh nk komplen2. Aku tanyelah manager aku, btol ke ayam2 sume dah habis stok? Manager aku ckp, ade byk lagi, tapi dia dah rasa suspicious. So dia terpakse menipu kata dah habis. Kalu tidak, free2 je dapat makan semua. 

And lepas tu kitorang check dengan Franchise and Area Manager kitorang, rupanya complaint terlalu pedas tu tak valid. Unless dia makan secubit jer, then mintak tukar. Kalu dia makan tinggal sikit baru nak mintak tukar, bawak court pon kitorang masih menang. Unless kalu masakan tak masak btol, itu lain...

So berjayalah Apek tu memenuhkan perut tembolong dia dengan 4 ketul ayam black pepper .... hampeh. Korang jgn buat camtu lak. Tak halal dohh ayam korang makan. Cina tu takperlah, dia cina. Dia mane peduli. Hahahahaha.

Nnt aku update citer lain lak.

13 comments:

rosealley said...

keji gila oooo,
keji sungguh2, huh,
aku yg penah keje kat kedai mkn ciput2 pun xpenah kena cam2

cik cah said...

itu apek rrr....

die punye perut tong dram ke ape~

aku mkn secret recipe nye ciken cop pun tk abes! separuh je~

nie smpi 4 ketol~
haih`

siyes perut tong dram tol!

Nurza Ismail said...

racistla~

Dils said...

ape kah racist... tp aku pelik gak. Huhu.. sbb setaw aku restoran akan layan kalo ko makan sikit je and tak pueh hati n komplen... br die kasik lg.. tp mmg macam tuh la malas nk buat scene kan.

Ramai je manusia camtuh... kalo aku lepas 2nd ayam tu aku wat keras muka je.. sbb kalo die dh mintak 3 ayam ...gerenti die tanak byr punye.. huhu.. well at least got him to pay for at least 1.

Sayuti said...

lain kali tangkap gambar, antar semua cawangan. note: ban for life.

Snubby, Don of Anime said...

rose: agaklaa keji... huhuhu.

mira: tp apek tu tak gemuk~! cuma nampak typical apek nk tua2 sket laa...

yong: racist apekah??? huhuhuhu. tp siyes, yg byk lari tak bayar, orang cina... orang india byk komplen (tp bayar mcm biasa), and orang melayu... belasah je semua.

dila: itu yg sepatutnya. kalu die mkn sket takper. ini die mkn tinggal sket. kalu argue, jd scene lain plak. kebetulan tah kenape kitorang pon mcm bengong jer sampaila manager tu terpakse tipu sunat. huhuhu.

sayut: letak gambar avatar ko tu boleh? ada rupa2 apek tua gak hihihi.

Obefiend Weiland said...

skill babi

END OF

next time he came around give him a "teresa kok" special

Farah Wahidda said...

isk..teruk btul tu. nak mkn free punye psal tu. isk56..

Anonymous said...

From my experience in F&B (dulu-dulu), kali pertama komplen, layan. Masa hantar order (ayam kedua) tu, suruh dia "rasa" dalam 2-3 suap je. Lepas tu tanya "pedas ke?".

Kalau tak pedas, biarkan. So cannot complain anymore untuk mintak lain.

Kalau pedas, layan lagi. Yang penting kasi dia dua tiga suap je berbanding dua tiga ketul.

kechi said...

wtf... mmg sial punya apek laa..cipan goreng sungguh...

Anonymous said...

omg! ade jugak org cmtuh. xsangke manusia skrg, mcm2 ragam!

nintendo said...

hehe kejam sungguh ini apek.
tk malu.

Anonymous said...

bkn setakat apek jek..
kat restoran2 besar cm bapak aku punya pon...dorunk suka wat gaks..
selaloo mat2 rempit..
kutu2 rayau,kaki lepak..
dorunk bla,time org tgh ramai..
ckp makanan tak sampai,tp sampai sebenarnya..
kata ikan busuk(tapi licin)..
mcm2 la lagi..
yg msukkan lalat lam nasi dia
pon ade..
tu belum yg bawak calculator,nak kira sendiri..
pelik aku,manusia skunk>>ha3..gilew kentang...